دسته‌بندی نشده

راه های افزایش عمر باتری موبایل

راه های افزایش عمر باتری موبایل - فروشگاه اینترنتی جانبی سنتر

راه های افزایش عمر باتری

بسیاری از گوشی‌های هوشمند دسترسی مستقیم به باتری ندارند؛ مانند گوشی‌های آیفون و سامسونگ. علاوه بر این تعویض باتری ها گران و نگرانی‌های زیست محیطی هم دارند. در واقع گوشی های هوشمند یک فاجعه ای هستند ک افزایش طول عمر باتری موبایل در کاهش آلودگی موثر است . کوتاه بودن عمر باتری یکی از مشکلات اصلی گوشی‌های هوشمند است. دست کم روزی یک‌بار مجبور به شارژ گوشی هوشمند خود می‌شویم. اما چطور می‌توان این مقدار شارژدهی دستگاه‌های موبایل را بیشتر کرد؟

در ادامه با راه‌های افزایش طول عمر باتری گوشی را شرح می‌دهیم. با جانبی سنتر همراه باشید.

افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل با فعال سازی قابلیت Power Saving :

تقریبا همهی گوشی های موبایل امروزی قابلیتی تحت عنوان Power Saving Mode به معنی “حالت ذخیره سازی انرژی” دارند که با فعال کردن آن تنظیمات گوشی به طور خودکار که کمترین مصرف شارژ باتری را داشته باشد بهینه می شوند. بنابراین اگر از این قابلیت در گوشی خود استفاده کنید، مقدار مصرف شارژ باتری گوشی را به حداقل می‌رساند و به نوعی شاهد افزایش عمر باتری گوشی خود خواهید بود. متاسفانه استفاده از حالت Power Saving Mode زیاد در بین کاربران رایج نیست و کمتر کاربری از این ویژگی استفاده می‌کند.

افزایش عمر باتری گوشی موبایل با تنظیم مدت زمان شارژ باتری :

صحیح که گوشی های موبایل به طور هوشمندانه طراحی شده‌اند و زمانی که برای  زمان طولانی به شارژ متصل باشند و باتری آن ها فول شارژ شود، انتقال انرژی از شارژر به باتری را غیر فعال می‌کنند، اما این موضوع بیانگر این مسئله نیست  که می‌توانید آزادانه گوشی موبایل خود را از شب تا صبح در شارژ بزنید! متاسفانه زمانی که گوشی های موبایل به شارژر متصل هستند، شدت جریانی که از شارژر به باتری منتقل می‌شود منجر به داغ شدن باتری خواهد شد. هرچقدر شدت و مدت زمان باقی ماندن این گرما بیشتر باشد، باتری لیتیوم یونی گوشی بیشتر صدمه می‌بیند و با افت توان مواجه می‌شوند.

وقتی که برای مدت زمان طولانی گوشی را به شارژ متصل می کنیم، گرمای طولانی مدتی در دستگاه به وجود می‌آید که این گرما صدمه جدی به باتری گوشی وارد خواهد کرد و منجر به کاهش عمر باتری گوشی می‌شود. پس یکی دیگر از بهترین روش های افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل این است که دستگاه را برای مدت زمان طولانی به شارژ نزنید و به محض اینکه باتری آن شارژ شد، شارژر را از گوشی جدا کنید.

افزایش طول عمر باتری گوشی با خنک نگه داشتن گوشی :

گرما دشمن باتری های لیتیوم یونی است! هرمقدار که گرمای بیشتری به قطعات گوشی وارد شود عمر و توان و کیفیت شارژدهی آن ها کاهش پیدا می کند. بنابراین اگر میخواهید باتری موبایلتان طول عمر بهتری داشته باشد، بهتر است همیشه آن را خنک نگه داشته و از داغ شدن بیش از اندازه آن جلوگیری کنید. انجام بازی های سنگین در گوشی برای زمان طولانی، وصل کردن گوشی به شارژر برای مدت زمان طولانی، متصل کردن گوشی به پاوربانک و استفاده همزمان آن از دستگاه و بسیاری از عوامل دیگر باعث می شوند که بدنه گوشی شما به شدت داغ شود. در نتیجه برای افزایش عمر باتری موبایل خود تا حد ممکن آن ها را خنک نگه دارید.

افزایش عمر باتری گوشی موبایل با غیرفعال کردن بلوتوث و وای فای :

همیشه سعی کنید در مواقعی که نیازی به بلوتوث یا وای فای ندارید، این دو قابلیت را در موبایل خود غیر فعال کنید. فعال بودن این دو مورد تاثیر به سزایی در مصرف شارژ و توان باتری گوشی دارد. بنابراین وقتی از آن ها استفاده نمی کنید، آن ها را خاموش یا غیر فعال بگذارید. در این صورت شارژ باتری گوشی با سرعت کمتری خالی خواهد شد و به نوعی دیگر عمر باتری گوشی افزایش پیدا می‌کند.

حفظ سلامت باتری | جانبی سنتر

 

افزایش طول عمر باتری موبایل با  استفاده نکردن از موبایل دیتا (اینترنت سیم کارت) :

گوشی موبایل شما به دو روش می‌تواند به اینترنت وصل شود. در روش اول با استفاده از قابلیت وای فای و در روش دوم می‌توانید از قابلیت موبایل دیتا (Mobile Data) گوشی به اینترنت متصل شد که در روش دوم منجر به بکارگیری اینترنت سیم کارت می‌شود. برای اینکه عمر باتری گوشی موبایل خود بیشتر شود پیشنهاد ما این است که تا حد امکان از قابلیت موبایل دیتا استفاده نکنید. اگر مجبور هستید که به اینترنت وصل شوید، بهترین گزینه برایتان وصل شدن به اینترنت وای فای است. طبق تحقیقات مشخص شده است که مصرف انرژی باتری در حالتی که از  موبایل دیتا استفاده شود بیشتر از حالتی است که از شبکه وای فای استفاده شود. پس برای افزایش طول عمر باتری گوشی خود استفاده از قابلیت وای فای نسبت به موبایل دیتا ترجیح دهید.

افزایش عمر باتری گوشی موبایل با فعالسازی حالت پرواز :

متاسفانه یکی دیگر از قابلیت هایی که موبایل ها ارائه شده اما بیشتر کاربران از آن استفاده نمی‌کنند، حالت پرواز (Airplane Mode) است. زمانی که این حالت را فعال کنید تمام قابلیت های ارتباطی گوشی غیرفعال خواهند شد و این موجب می‌شود عمر باتری گوشی بیشتر شود. در بعضی شرایط واقعا فعالسازی حالت هواپیما لازم می‌شود. برای مثال زمانی که در سفر با هواپیما هستید یا زمانی که در منطقه‌ای هستید که آنتن سیم کارت و اینترنت ندارید یا زمانی که در جلسه هستید و غیره. در تمام شرایط ذکر شده می‌توانید حالت پرواز گوشی موبایل خود را فعال و به ذخیره انرژی گوشی خود کمک کنید .

افزایش عمر باتری  موبایل با کاهش روشنایی صفحه نمایش :

صفحه نمایش اصلی ترین قطعه سخت افزاری که منجر به خالی شدن شارژ باتری گوشی شما می‌شود. صفحه نمایش گوشی های مدرن تر بزرگ و با رزولوشن بیشتری طراحی شده‌اند و این امر موجب می شود که به شدت مصرف انرژی بالایی داشته باشند. زمانی که روشنایی صفحه نمایش موبایل را بیشتر می‌کنید، میزان مصرف شارژ باتری آن هم زیاد خواهد شد. بنابراین توصیه ما این است که برای افزایش عمر باتری گوشی خود تا حد امکان روشنایی صفحه نمایش آن را کم کنید. پس در نتیجه  هرچقدر نور صفحه نمایش گوشی شما کمتر باشد، شارژ کمتری هم از باتری مصرف خواهد شد.

حفظ باتری با کاهش نو صفحه نمایش | جانبی سنتر

افزایش عمر باتری گوشی با غیر فعال کردن قابلیت Auto-Brightness :

گوشی های موبایل قابلیتی تحت عنوان Auto-Brightness دارند که به موجب آن میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی به صورت خودکار و با توجه به شدت نور محیط اطراف تنظیم می‌شود. این قابلیت شاید بسیار جالب باشد اما با روشن بودن آن میزان مصرف شارژ باتری افزایش زیادی پیدا می‌کند، چون زمانی که این قابلیت فعال است  در واقع سنسور نور محیط گوشی دائما فعال بوده و در حال ارسال اطلاعات برای پردازنده است و پردازنده هم مدام فعال بوده و دستورهای لازم برای کاهش و افزایش نور صفحه نمایش را صادر می‌کند و نوسانات نور روی مصرف انرژی باتری تاثیر می‌گذارند. بنابراین برای افزایش عمر باتری گوشی موبایل خود حتما قابلیت Auto-Brightness را غیرفعال نمایید.

افزایش عمر باتری گوشی با غیر فعال کردن نوتیفیکیشن ها و ویبره :

نوتیفیکیشن ها و ویبره‌ای که توسط گوشی ارائه می‌شوند هم منجر به مصرف انرژی باتری خواهند شد، بنابراین با غیر فعال کردن آن ها هم می‌توانید تا حد زیادی مصرف شارژ باتری گوشی خود را کاهش دهید. حتی می‌توانید با ایجاد تاخیر در به روز رسانی  اپلیکیشن های مختلف هم در مصرف شارژ باتری صرفه جویی کنید. در این حالت مثلا مشخص می‌شود که اپلیکیشن جیمیل آپدیت لحظه‌ای اطلاعات خود هر 15 دقیقه یک بار اطلاعات خودش را به روز کند و برای ایمیل های جدید نوتیفیکیشن ارسال نماید. بدین ترتیب رد و بدل دیتای اپلیکیشن کمتر انجام می‌شود و نهایتا شارژ باتری گوشی هم کمتر مصرف می‌شود.

لازم است به نکات زیر نیز توجه داشته باشید

۱. چگونه باتری موبایل تخریب می‌شود

باتری موبایل به طور مثال ظرفیت ۵۰۰۰ هزار بار شارژ را دارد و این ظرفیت از صفر درصد و تا ۱۰۰% را دربر می‌گیرد؛ اما زمانی که گوشی ۷۵% شارژ دارد، ولی شارژ می‌کنیم یکی از آن ظرفیت کم کرده در حالی که به جای ۱۰۰%، یک چهارم آن یعنی ۲۵% دریافت کرده‌ایم. هنگامی که باتری موبایل کمتر از۲۰% شد بهتر است آن را شارژ کنیم.

۲. موبایلمان را در گرما و سرمای شدید قرار ندهیم

گرما و سرمای شدید عمر باتری موبایل را کاهش می‌دهد.  بهتر است اگر برای مسافرت به اقلیم‌های سردسیر و گرم‌سیر می‌رویم تا ممکن موبایل را در ماشین بگذاریم و در معرض نور مستقیم آفتاب، باران و رطوبت قرار ندهیم.

۳. شارژر‌های سریع

امروزه شارژر‌هایی به نام شارژر‌های سریع به بازار آمده که که باعث کاهش طول عمر باتری موبایل‌ها می‌شوند. لازم به ذکر است که ، به غیر از مواقع اضطراری از آن‌ها استفاده نکنیم.

۴. نگذاریم به صفر درصد برسد

درست است که ما می‌خواهیم حداکثر استفاده را از ظرفیت دفعات شارژی باتری ببریم، اما نباید بگذاریم که وقتی موبایل صفردرصد شارژ دارد آن را به شارژ بزنیم. در واقع هر زمانی که باتری به صفر می‌رسد ممکن است از کار بیفتد

۵. تا ۵۰% شارژ خوب است

اگر عجله نداریم و می‌توانیم زمان بیشتری را برای شارژ کردن موبایلمان صرف کنیم  بهتر است آن را در دو مرحله شارژ کنیم یعنی یک مرحله تا ۵۰% و در مرحله بعدی تا۱۰۰% استفاده از این روش به باتری فشار کمتری می‌آید.

۶. شارژ خالی کردن

هنگامی که نکات بالا را رعایت کردیم و تنها از یک شارژر اورجینال برای شارژ کردن موبایل استفاده کنیم دیگر زودتر از حد معمول شارژ تمام نمی‌شود به طور مثال ۱۰۰% شارژ باید تا ۱۲ ساعت (اگر با آن متوسط کار کنید) دوام داشته باشد.

۷. نور صفحه

نور صفحه موبایل را کم کنید، تا ال. ای. دی‌های صفحه گوشی برای تولید نور بیشتر، باتری بیشتری مصرف نکند و در این صورت دیرتر شارژ تمام می‌شود.

۸. قفل خودکار

در قسمت تنظیمات موبایل گزینه‌ی قفل خودکار وجود دارد. در آنجا این امکان وجود دارد که تا چند ثانیه (یا دقیقه) اگر صفحه موبایل لمس نشد به طور خودکار قفل شود. این نیز مثل کم کردن نور صفحه به ذخیره باتری کمک می‌کند.

۹. عکس پشت صفحه تیره

از تم و عکس‌های پشت صفحه تاریک استفاده کنیم. برای عکس‌ها با رنگ‌های روشن ال. ای. دی‌های بیشتری استفاده شده و باز هم موجب استفاده زیادی از باتری می‌شود.

۱۰. برنامه‌های خورنده باتری

بعضی از برنامه‌ها عامل اصلی خورنده و اتمام شارژ باتری هستند. مانند فیسبوک

۱۱. حالت ذخیره باتری

در تنطیمات گوشی گزینه‌ای به نام حالت ذخیره باتری وجود دارد که به کمترمصرف شدن باتری کمک می‌کند. قسمت تنظیمات برای موبایل‌های مختلف، متفاوت است

۱۲. مصرف بهینه رادیو

اگر از رادیو استفاده می کنید باید زمانی که به آن گوش می‌دهید برنامه‌اش را باز نگه دارید. در غیر این‌صورت رادیو و دیگر برنامه‌هایی که لازم نداریم را ببندیم.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به آموزش روش های افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل پرداختیم. با استفاده از این روش ها می‌توانید به شکل چشمگیری قدرت شارژدهی گوشی خود را افزایش دهید. اگر باتری گوشی شما با مشکل خاصی مواجه شده، لطفا آن را در بخش دیدگاه همین مطلب مطرح کنید یا با کارشناسان ما تماس حاصل کرده و از آن ها راهنمایی دقیق تری بخواهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *