دسته‌بندی نشده

انواع صفحه نمایش موبایل و آشنایی با تکنولوژی های آن ها

انواع صفحه نمایش موبایل و آشنایی با تکنولوژی های آن ها - فروشگاه اینترنتی جانبی سنتر

در دنیای امروز هر برندی به سبک ویژه تکنولوژی ساخت صفحه نمایش متفاوتی برای گوشی های خود ارائه کرده است که آشنایی ما با انواع آن ها میتواند در انتخاب و خرید گوشی موبایل موثر باشد. در این مقاله انواع صفحه نمایش موبایل را مورد بررسی قرار می دهیم.

اما انواع این صفحه نمایش ها با چه تکنولوژی ساخته میشوند؟ که در ادامه مطالب به بررسی آن ها میپردازیم.

ابتدا لازم است بدانید که انواع صفحه نمایش های موبایل دو دسته هستند که یکی lcd و دیگری led است اما هر کدام از آن ها مجددا به انواع متفاوت دیگری تقسیم میشوند.

صفحه نمایش های LCD  به دو قسمت عمده ی tftlcd و lpslcd  تقسیم میشوند.

صفحه نمایش TFTLCD

TFT برگرفته از عبارت Thin film transistor است.

این صفحه نمایش در میان تلفن های امروزی رایج است. دراین صفحه نمایش هر پیکسل به یک خازن یا ترانزیستور متصل است.

نقطه قوت این صفحه نمایش این است که نسبت به  تکنولوژی های پیش از خود کیفیت تصویر بهتر و وضوح بالاتری را عرضه میکنند و نقطه ظعف آن هم داشتن زاویه دید محدود و کم شدن خوانایی در زیر نور مستقیم خورشید است.

این نوع صفحه نمایش ها مقدار انرژی بیشتری استفاده میکنند و رابطه خوبی با باتری ندارند. اما به علت اینکه ساخت آن ها هزینه کمتری دارد در گوشی های ارزان قیمت بیشتر شاهد آن هستیم.

صفحه نمایش IPSLCD

پنل IPS | جانبی سنتر

واژه IPS  مخفف شده از عبارت  In-placeswitching است که میتوان اشاره کرد بیشترین استفاده را نسبت به انواع دیگر نمایشگر های لمسی موبایل داشته است. همچنین این نوع صفحه نمایش موبایل گران قیمت تر و مسلما با کیفیت تر از صفحه نمایش TFT و دارای رنگ ثابت و عالی است.

به علاوه این نوع صفحه نمایش ها زاویه دید بازتری را دارا هستند طوری که شما قادر به دیدن محتوای  درون صفحه نمایش از کناره های موبایل هستید. همچنین صفحه نمایش IPSLCD برعکس صفحه نمایش های TFT حتی در زیر نور مستقیم آفتاب هم قابل استفاده هستند. اما برای ساختن این نوع صفحه نمایش باید هزینه بیشتری صرف کرد که شما میتوانید آن را در اغلب گوشی های هوشمند ببینید.

جالب است که بدانید شرکت اپل تا قبل از گوشی i phonx خود از این مدل صفحه نمایش استفاده میکرد.

 

صفحه نمایش های لمسی دو نوع عمده دارند:خازنی و مقاومتی

 

صفحه نمایش Resisyive Touchscreen

صفحه نمایش های مقاومتی دو صفحه ماده رسانا با فاصله خیلی کم دارند که به عنوان مقاومت عمل میکنند. هنگامی که صفحه نمایش لمسی به وسیله دست شما یا قلم استایلوس لمس میشود،مداری در این نقطه ایجاد میشود و با پردازش توسط پردازشگر فرملن انجام میشود. میزان دقت صفحه های لمسی مقاومتی پایین تر از صفحه های لمسی خازنی است و گاهی اوقات برای دقت بیشتر باید از قلم استفاده کرد.

در حال حاضر اسفاده از صفحه نمایش مقاومتی به کاربرد های خاص و هزینه پایین محدود شده است و کاربرد صفحات لمسی خازنی بیشتر است.

صفحه نمایش Capacilive Touchscreen Lcd

صفحه نمایش های لمسی خازنی از یک ورقه شیشه ای نازک پوشیده شده اند و به وسیله یک ماده شفاف رسانا ساخته شده اند.

هنگامی که صفحه لمسی  با دست شما برخورد میکند در میدان الکترو استاتیکی وقفه ای رخ میدهد که پردازنده آن را شناسایی و پردازش میکند و در نهایت فرمان مورد نظر اجرا میشود. صفحه نمایش های خازنی بهتر از صفحه  نمایش های مقاومتی اند و دقت بیشتری دارند و همچنین صفحه نمایش های لمسی خازنی بسیار روان هستند.

تلفن های هوشمند رده بالا و گران قیمت تر از این نوع صفحه نمایش استفاده میکنند.

صفحه نمایش LED

این صفحه نمایش مخفف شده از عبارت light-emittingdiodes  است. حدودا یک دهه است که وارد بازار شده و پس از گذشت زمان به انواع مختلفی تقسیم شده است.

صفحه نمایش های OLED که مخفف عبارت organic light-emihtting diodes هستند از یک لایه مواد آلی  بر پایه کربن استفاده کرده اند که در میان آند و کاتد قرار دارند و البته این آند و کاتد هم میان دو لایه شیشه  قرار دارند. احتمالا با شنیدن اسم آند و کاتد دوران تحصیلی دبیرستان برای شما یادآوری میشود.z

مقایسه صفحه نمایش OLED و LCD

 

شاید شنیده باشید که این دولایه رسانای جریان برق هستند. انرژی الکتریکی که از طریق باتری به آن ها میرسد را به کربن میرسانند و آن را روشن میکنند که در نتیجه این مراحل صفحه نمایش روشن میشود.

 

اکنون به معرفی انواع صفحه نمایش های OLD در گوشی های موبایل میپردازیم:

 

میکرو ال ای دی  MICROLED

امروزه این تکنولوژی را میتوان در ساختن صفحه نمایش های جدید مشاهده کرد.

در این نوع از نمایشگر های لمسی موبایل هر پیکسل به طور جداگانه ای  به LED خود وصل شده است.

در این نوع صفحه نمایش همانند ساختار صفحه نمایش های TFT هر پیکسل قادر است به تنهایی روشن شود که البته کیفیت و رنگ آن نسبت به بقیه ی صفحه نمایش های موجود در بازار موبایل بهتراست. از این رو هنگامی که هر پیکسل به تنهایی روشن میشود دیگر نیازی به Backlite یا نور پس زمینه نیست. براین اساس صفحه نمایش های Microled میتوانند در آینده تکمیل کننده صفحه نمایش های Oled باشند. همچنین این گونه از صفحه نمایش ها تا به حال در هیچ گوشی موبایلی مورد استفاده قرار نگرفته اند.

AMOLED

این صفحه نمایش ها که مخفف شده از عبارت Aclivematrix organic light-Emitting  هستند این توانایی را دارند که پیکسل های خود  را خاموش کرده تا نهایت رنگ سیاه را به کاربر نشان دهند. این ویژگی برخلاف صفحه نمایش های Superlcd یا Iplcd، صفحه نمایش را از رنگ خیلی خوبی بهرمند میکند. به طور عمده در انواع نمایشگر های لمسی موبایل پیکسل هایی که احتیاج است روشن میشوند و این موجب میشود که محتوای صفحه نمایش کیفیت بهتری را دارا باشد. علاوه بر این به دلیل خاموش ماندن بقیه پیکسل ها در استفاده باتری صرفه جویی شده است و با وجود کیفیت بالای صفحه نمایش طول عمر باتری کاهش نمیابد.

در نهایت خوب است بدانید که صفحه نمایش های Amoled دربردارنده وزن کمتر،اندازه نازک تر،ظرافت رنگ برجسته، روشنایی بیشتر،عمر باتری طولانی تر و به خصوص قیمت بیشتری نیز دارند.

SUPERAMOLED

تفاوت انواع پنل های صفحه نمایش | جانبی‌سنتر

 

این گونه صفحه نمایش به شکل ویژه برای شرکت سامسونگ ساخته شده که در واقع  پیشرفته شده ی همان Amoled است.

برخی از برند ها از این گونه صفحه نمایش ها استفاده میکنند که البته زیر نظر لیسانس شرکت سامسونگ آنجام میگیرد.

مانند گوشی های iphon xs،iphon x،iphon x max

صفحه نمایش لمسی تفاوت زیادی با Amoled ندارد در حقیقت موضوعی که در این گونه صفحه نمایش ارتقا یافته مرتبط با حسگر لمسی یا تاچ آن است. در این گونه سنسور لمسی داخل خود نمایشگر موبایل طراحی شده است بنابراین سنسور لمسی نسبت به دوران  قبل هوشمند تر و کارکرد آن نیز قوی تر از قبل میشود.

به همین علت این ال سی دی گوشی موبایل به نسبت انواع دیگر ظریف تر و با کیفیت تر است.

 

برای آگاهی از اطلاعات بیشتر میتوانید در سایت جانبی سنتر مطالب دیگر را مطالعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *